در آغازین لحظه های انقلاب، که طلایه های نور و امید در دلها جای می گرفت؛ سوادآموزی به عنوان شجره ی طیبه ی انقلاب اسلامی و مطالبه ی بحق جامعه ی پس از انقلاب، با ژرف اندیشی و موقعیت شناسی زاید الوصف رهبر کبیر انقلاب اسلامی در پاسخ به اقتضائات انقلاب و مطالبه مردم شکل گرفت. بازخوانی و بررسی شکلی و محتوایی این پیام در دهه ی سوم انقلاب می تواند اختصاصات سوادآموزی مورد نظر و در تراز کشور را بیش از پیش مشخص و به تبیین جایگاه فعلی کمک نماید.
پیام ایشان از لحاظ شکلی و ساختاری از جامعیت یک طرح علمی و اختصار یک پیام حاکمیتی به گونه ای مثال زدنی برخوردار است.
بازخوانی پیام تاریخی امام، نشان می دهد که در عین رعایت اختصار همه ی محورهای الزامی برای یک طرح در این پیام آمده است. به نحوی که در پاراگراف اول معظم له با شیوایی کامل به مقدمه و وضع موجود و ضرورت موضوع سوادآموزی پرداخته اند، در پاراگراف دوم دقت نظر ایشان در تعیین اهداف و غایت های سوادآموزی مثال زدنی است، الزامات مورد نیاز برای ارائه خدمات سوادآموزی از سوی ایشان در پاراگراف بعدی قید شده است، سازوکارهای انجام کار و تبلیغات و اطلاع رسانی نیز به طور شایسته ای به همراه اختصاصات خاصی در پاراگراف چهارم بصورت شیوا و رسا قید شده است، پایان پیام نیز با نفس و نگاه بلند ایشان به عنوان رهبر انقلاب گره خورده و تأکیدات برانگیزاننده ای را بیان نمودند .
آنچه این پیام را بیش از پیش درخور توجه و مهم جلوه می دهد تیز بیتی و ژرف اندیشی ایشان در پرداختن به موضوعی است که ده سال بعد اجماع جهانی در قالب آموزش برای همه برآن تعلق گرفت.
تببین زشتی های بی سوادی به عنوان یک معضل اجتماعی و برشماری نقیصه های ناشی از آن و همچنین تأکید و برجسته سازی نقش و جایگاه سواد به عنوان یک مهارت اجتماعی از ویژگی های محتوایی این پیام است. به نحوی که از آن به عنوان حوائج اولیه برای هر ملت، هم ردیف بهداشت، مسکن و بلکه مهم تر از آنها دانستند.
تشریح غایت ها ی سوادآموزی در حوزه ی هدف به عنوان آرمان های بلندی که در عین آرمانی بودن دست یافتنی نیز هستند در قالب تحقق عدالت آموزشی، ایجاد فرصت دوم آموزشی و تبدیل فرهنگ وابسته کشور به فرهنگ مستقل و خود کفا به روشنی مورد تأکید و اشاره قرار گرفته است.
روند ها و رویه های حاکم برسوادآموزی با تأکید بر مدیریت زمان، نقش محوری مردم در حضور در برنامه های سوادآموزی و همکاری در ارائه آن، تأکید بر بهره گیری حداکثری از ظرفیت های آموزش و پرورش و پرهیز از تشریفات و قرطاس بازی اداری مطالبه و درخواست شده است.
به نظر می رسد در دهه سوم انقلاب علی رغم تلاش های زیادی که معمول شده است هنوز بخش های مغفول مانده ی این پیام بیش از محور های اجرا شده ی آن است و اجزای این پیام جایگاه شایسته خود را به عنوان مأموریت های اساسی دستگاه های ذیربط و مبانی آن به اجزای فرهنگ عمومی جامعه راه پیدا نکرده است. (احمد خاک زاد)
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
چهارشنبه 27,نوامبر,2024